To podpiraš z nakupom trajnostne kozmetike
Odgovornost za tvoj vpliv na okolje lahko prevzameš tudi s premišljeno izbiro kozmetike. Prvi korak k temu je informiranje, kaj trajnostna kozmetika sploh je, drugi korak pa je zavestna izbira, ki je usklajena s tvojimi vrednotami (varovanje okolja, skrb za vse ljudi, trajnostna družba, podpora lokalnemu …).
Izgovori in greenwashing
Etično ozaveščeno nakupovanje je nekaj, na kar so potrošniki vedno bolj pozorni. A samo zato, ker blagovna znamka trdi, da je ‘clean’, naravna, ročno izdelana, okolju prijazna, slovenska…, še ne pomeni, da je trajnostna. V industriji nege kože je veliko obljub, premetenih zavajanj in napačnih informacij. Zavedati se moraš, da ima skoraj vsaka kozmetična znamka svojo zgodbo, filozofijo, tudi strast, seveda pa tudi željo po zaslužku. Zato nam že zdrava kmečka pamet narekuje, da popolne trajnostne znamke ni, lahko pa poiščemo zares dobre. Sicer je res izčrpljujoče preveriti vsako trditev, ki se pojavi na izdelku ali pri promociji znamke, a vseeno naj greenwashing ne bo izgovor za vztrajanje pri konvencionalni kozmetiki. Osredotočimo se na primere dobrih praks in skušajmo s podporo trajnostni kozmetiki prižgati zeleno luč za bolj zeleno prihodnost.
Začni s tistim v ogledalu
Če to bereš, potem ti je za planet mar. Naslednji korak je pametno nakupovanje – investicija v znamke, ki podpirajo rast ekološkega kozmetičnega trga, ki je v primerjavi s celotnim, še vedno majhen. A pri izbiri za naravno in ne konvencionalno, ne gre zgolj za izbiro učinkovitega preparata, aktivnih sestavin, ustrezne INCI liste – gre tudi za podporo spodaj naštetemu (po možnosti čim več točkam). Meni so ti zeleni dejavniki celo bolj pomembni, zaradi česar sem pripravljena narediti kompromis na račun cene, senzoričnih lastnosti kozmetike, občasno celo na račun učinkovitosti.
TRAJNOSTNA UPORABA VIROV
1. Uporaba trajnostnih surovin
Trajnost je sinonim za dolgoživost. Zato je pri proizvodnji trajnostne kozmetike najpomembnejša uporaba naravnih virov, njihovo trajnostno pridobivanje – ki ne vključuje uporabe strupenih kemikalij – in smotrna izraba le teh.
2. Uporaba obnovljivih virov energije za proizvodnjo
Podjetje lahko proizvaja še bolj trajnostno, če uporablja obnovljive energije. Mnogo kozmetičnih tovarn že poganja sončna energija, npr. Caudalie.
3. Nižanje okoljskega odtisa in izravnava le tega
Če podjetja svojih izdelkov ne morejo proizvesti brez okoljskega odtisa (kar je skoraj nemogoče), lahko del svojega dobička namenijo projektom in tehnologijam, ki pomagajo njihov okoljski odtis izničiti. V Dm-u bodo z 28. 4. ponudili linijo izdelkov za vsakodnevno nego in dom Pro Climate, ki so okoljsko nevtralni.
4. Izogibanje spornim sestavinam
Trajnostne znamke se ogibajo sestavinam, ki so sporne zaradi vpliva na zdravje in okolje, zaradi izkoriščanja ljudi ali drugih vzrokov, ki so v nasprotju s trajnostno filozofijo. Takšne sestavine so npr. palmovo olje, gensko spremenjene rastline, nanodelci, mica, mikroplastika in druge.
SKRB ZA LJUDI v vsej proizvodni verigi
5. Pošteno plačilo
Trajnostni izdelek je tudi etičen. Zato morajo biti delavci na vseh stopnjah proizvodnje plačani pošteno, z življenjsko plačo in ne z minimalno, ki v državah tretjega sveta največkrat ne zadostuje niti za preživetje.
6. Zagotavljanje varnih delovnih pogojev
Trajnostno podjetje, poleg izplačevanja življenjske plače, delavcem zagotovi tudi varne delovne pogoje, v ekonomsko manj razvitih državah pa tudi dostop do osnovnih dobrin in objektov, kot so na primer zdravi obroki in prhe s toplo tekočo vodo, ki jih delavci doma nimajo.
7. Možnosti za poklicni razvoj
Če delavci prejmejo zgolj plačo za preživetje, si nikakor ne morejo izboljšati kakovosti življenja ali ubežati krogu revščine. Dobra trajnostna podjetja zato svojim delavcem omogočajo napredovanje in razvoj kariere, kar pozitivno vpliva na razvoj lokalnega gospodarstva in skupnosti, pa tudi podjetja. Posebej navdušujoč odnos do zaposlenih ima kozmetika Badger.
SKRB ZA ŽIVALI
8. Ohranjane biodiverzitete
Biotska raznovrstnost je skupni izraz za raznoliko življenje na Zemlji. Mnogi o njej razmišljajo kot o skupnem številu vrst, a gre tudi za gensko raznolikost znotraj vrst, raznovrstnost habitatov in za velike biološke enote (biome), kot je recimo biom iglavcev. Biotsko raznovrstnost moramo ohraniti, da zagotovimo preživetje lastne vrste. Čeprav na to pogosto pozabimo, je prav ta raznolikost življenja tista, ki skozi kompleksen naravni sistem zagotavlja čisto vodo, kisik, prehrano…
Trajnostna podjetja s posebnimi programi pogosto skrbijo za biotsko raznovrstnost področij v katerih delujejo, kot npr. Melvita, ki že od vsega začetka podpira programe za pomoč čebelam.
9. Cruelty free
“Ni testirano na živalih, razen če to zahteva zakon.” Velike blagovne znamke so s takimi trditvami opravičevale prodajo na Kitajskem, ki je zahtevala testiranje na živalih inob enem cruelty-free oznake na svojih izdelkih. Milenijci in generacija Z so takšno početje kritizirali najglasneje, ter spodbujali kozmetično industrijo k veganskim formulam in dejanski crulety-free politiki. Po nekaj mesecih pogajanj so kitajske oblasti januarja 2021 uradno sporočile, da testiranje kozmetike brez zdravstvenih učinkov ni več potrebno. Številna trajnostna podjetja se za podobne zmage borijo naprej, saj je 192 milijonov živali po vsem svetu še vedno del ustroja raziskav in testiranj. Vodilni na področju pravic živali so npr. Lush.
PREMIŠLJENA PONUDBA
10. Izdelava visokokakovostnih in dolgotrajnih izdelkov
Visokokavostne in dolgotrajne izdelke obdržimo dlje, posledično kupimo manj in ustvarjamo manj odpada. Zato izbirajmo blagovne znamke s takšno ponudbo, namesto da so naše police polne nizkokakovostnih izdelkov, ki jih uporabimo malokrat in tudi hitro propadejo.
11. Načrtovanje in vztrajanje pri ‘klasičnem’ asortimanu
Bolj kot znamke menjajo izdelke in ponujajo novosti, bolj so naši nakupi impulzivni in nepremišljeni. Podobno k impulzivnim nakupom vlečejo razprodaje ali ponudbe v stilu „zadnji kosi“.
Bolj trajnostna blagovna znamka bo ponudila premišljen asortiman klasičnih izdelkov brez nenehnih novosti in sprememb ponudbe (tudi, če je ta trajnostna). Te filozofije se drži tudi meni ljuba slovenska znamka kozmetike Mayarula.
12. Politika zalog izdelkov, ki se ukinjajo
Na žalost številne blagovne znamke konvencionalne kozmetike izdelke, ki niso več v prodaji zaradi trendov, spremembe formule ipd., uničijo, čeprav so še uporabni. To je velika izguba že uporabljenih virov in hkrati ustvarjanje odpada. Trajnostne znamke takšne izdelke podarijo ranljivim skupinam.
SKRB ZA EMBALAŽO
13. Ponudba refila
Trajnostne blagovne znamke ponujajo izdelke na refil, torej takšne, ki jih lahko natočiš v svojo, že večkrat uporabljeno embalažo. Tako varčujejo z viri, predvsem pa zmanjšujejo odpad. Tako si že vrsto let polnim šampone Harologie in čistila Odori.
14. Uporaba trajnostne embalaže
Tudi embalaža je pri trajnostnih znamkah premišljena; narejena iz materilov, ki se lahko kompostirajo, so reciklirani ali vsaj omogočajo reciklažo. Je manjša in lažja, kar zniža okoljski vpliv pri transportu in odpadu.
15. Zbiranje odpadne embalaže za ponovno uporabo
Če je podjetje napredno, prevzame odgovornost za odpadke, povezane z vsako fazo njihovega izdelka. Kupce spodbuja k vračilu prazne embalaže, da jo ponovno uporabi, reciklira ali pravilno odloži med odpad. Tako lahko embalažo deodorantov vrneš v Nelipot in lončke mask pa v Lush.
SKRB ZA RAZVOJ
16. Vlaganje dobička v dobre namene
Če podjetje resnično ceni trajnost, dobička ne pretaka v davčne oaze, ampak plačuje davke, del pa ga donira ali vlaga v etične ali trajnostne projekte, tudi če mu to neposredno ne koristi. Razume kako pomembno je skrbeti za naravo in ljudi in želi delovati v skupno dobro vseh.
17. Preglednost
Čeprav transparentnost sama po sebi ne naredi podjetja trajnostnega, je zelo pomembna, saj transparentnemu podjetju stranke dokazano bolj zaupajo. Poleg tega transparentno podjetje, lažje analizira vse svoje korake in pripravi nadaljni razvoj trajnostnega delovanja.
18. Drzni kratkoročni in dolgoročni načrti
Trajnostna podjetja načrtujejo drzne a uresničljive kratkoročne in dolgoročne cilje, ki pogosto vplivajo tudi na nacionalno politiko in prednostne cilje družbe. In tako sklenejo zanko vpliva: kupec – podjetje – družba – kupec.
Odločitev za boljši svet
Kaj vidiš, ko se pogledaš v ogledalo? Obraz okoljskih sprememb? Čeprav je odločitev za trajnostno osebna izbira, pa bo ta vplivala na življenje nas vseh, še več, tudi na življenje prihodnjih generacij. Vsak posameznik bo štel pri upočasnjevanju mlinskega kolesja in spremembi toka v bolj trajnostno prihodnost.
Maham,
Nika
Fotografije: Unsplash
*Zapis je nastal za revijo Elle.
ekologijatrajnostna kozmetikatrajnostni nasvetitrajnostno