Podnebno nevtralni izdelki, kaj to pravzaprav pomeni?

Jasno je, da menjava plastičnih slamic s papirnatimi ni rešitev okoljske krize. Pomembnejša potrošniška odločitev je izbira podnebno nevtralnih izdelkov. Verjamem, da si moramo potrošniki in blagovne znamke prizadevati k neto ničelnim izpustom ogljikovega dioksida oz. neto ničelni ogljični prihodnosti. Znanost pravi, da jo nujno potrebujemo! In kaj to pravzaprav pomeni?

Zakaj bi si želeli podnebno nevtralnih izdelkov in podjetij?

Medvladni forum za podnebne spremembe (IPCC)* je aprila 2022 izdal novo poročilo o podnebni krizi. V njem vrhunski znanstveniki z vsega sveta opozarjajo, da moramo naraščanje izpustov toplogrednih plinov ustaviti do leta 2025, sicer se bomo soočili s katastrofalnimi posledicami globalnega segrevanja. V ​​poročilu IPCC ocenjuje, da je edini pravi način za to hitra postopna opustitev fosilnih goriv. Tretjino zmanjšanja toplogrednih plinov, potrebnih za omejitev segrevanja na največ 1,5 °C, bi lahko zagotovila sprememba prehranskega sistema in kmetijskih procesov. K temu bi pripomoglo tudi uvajanje ničelne neto ogljične proizvodnje na drugih področjih industrije. Po mnenju IPCC je omejitev segrevanja na 1,5 °C magična številka, da se izognemo najhujši podnebni krizi. 

SLOVARČEK: Razlike med podobnimi a različnimi izrazi na to temo

Da ob koncu članka ne boš zmedena, navajam še razlike med podobnimi izrazi, ki se uporabljajo ob tej tematiki:

OKOLJSKA NEVTRALIZACIJA SLOVAR IZRAZOV OGLJIČNO NEVTRALNO

Kako blagovne znamke postanejo podnebno nevtralne?

Enotnega svetovnega certifikata za podnebno nevtralnost ni, priznani organizaciji iz tega področja pa sta Climate Neutral in ClimatePartner.

Proces preobrazbe je zahteven, vendar so številna podjetja dokazala, da je možen. Enotne poti, neodvisne organizacije, oznake ali certifikata, ki bi dokazoval podnebno ali ogljično nevtralnost, ni. V ZDA je na tem področju priznana neprofitna organizacija Climate Neutral, v Evropi ClimatePartner. Obe ponujata pomoč pri prehajanju podjetja v ogljično nevtralnega in cetrifikat za uspešno preobrazbo. Podjetja pa slednjo poskušajo doseči tudi sama, s pomočjo strokovnjakov, univerz in splošno znanih praks, kako doseči podnebno ali ogljično nevtralnost. 

Pot do ogljične nevtralnosti je v glavnem podobna; podjetja morajo izmeriti svoj ogljični odtis, ustvariti akcijske načrte za prihodnje zmanjšanje emisij in jih tudi uresničevati ter izravnati svoj celoten ogljični odtis s podnebno nevtralizacijo.

Ogljična nevtralnost: So izdelki in podjetja res lahko ogljično nevtralni?

podnebno nevtralni izdelki ing-unsplash
Ni vsako sajenje dreves korak k zmanjšanju okoljske krize, ogljično nevtralizacijo lahko zasgotovijo le projekti z dokazano dolgoročnim učinkom.

Živimo v svetu, ki je ogljično zelo intenziven. Tako skoraj vsaka proizvodnja, ne glede na to, kako trajnostna je, vpliva na okolje. Pridobivanje surovin, proizvodnja embalaže, izdelka, transport in nenazadnje uporaba izdelka so procesi, pri katerih vedno nastaja CO2. Zdi se, da je ta hip nemogoče biti podnebno nevtralen brez izravnave ogljičnega odtisa. Zato pogosto namesto podnebno nevtralen uporabljamo izraz podnebno nevtraliziran. Izravnavo oz. nevtralizacijo emisij CO2 si v večini predstavljamo kot sajenje dreves, vendar lahko vključuje tudi številne druge projekte. Pomembno je, da imajo ti projekti dokazan (s certifikati potrjen) dolgoročni učinek za zmanjševanje okoljske krize. In da nevtralizacija vedno sledi znižanju lastne stopnje emisij, saj samo sajenje dreves ne more rešiti podnebnega problema. “Če bi pogozdovali celotno območje Združenih držav, bi lahko zmanjšali globalne emisije CO2 le za približno 25 odstotkov,” je dejal dr. Josef Aschbacher, direktor za opazovanje Zemlje pri Evropski vesoljski agenciji ESA.

Okoljsko, podnebno in ogljično nevtralna kozmetika

dm Pro Climate NIka Veger Beautyfull blog kozmetika
V drogerijah dm boš našla številne podnebno nevtralne izdelke tako na oddelku kozmetike kot gospodinjstva.

Tudi kozmetična industrija poskuša ustvarjati izdelke, ki izpolnjujejo potrebe potrošnikov, hkrati pa so narejeni s čim manjšo okoljsko škodo in so podnebno nevtralizirani.

A kolikšen podnebni ali ogljični odtis ima krema, je le v majhni meri odvisno od njene dejanske proizvodnje, to je od mešanja sestavin in polnjenja izdelka. Večina ogljičnega odtisa kozmetičnega izdelka široke potrošnje namreč spada v 3 obseg emisij:

  • 1. obseg emisij vključuje le tiste emisije, ki jih ustvari podjetje samo,
  • 2. obseg emisij vključuje emisije iz kupljene energije, npr. električne energije,
  • 3. obseg emisij pa vključuje vse posredne emisije, ki nastanejo zunaj podjetja, npr. emisije dobaviteljev sestavin, embalaže, transporta … pa tudi emisije, ki nastanejo pri uporabi. Gele in šampone npr. običajno uporabljamo s toplo vodo – kar pomeni, da pri tem uporabljamo energijo za ogrevanje in po vsej verjetnosti ob tem nastaja dodaten CO2. Tako lahko uporaba gela za prhanje predstavlja kar 85 odstotkov emisij tretjega obsega.

In kako lahko ločimo med greenwashingom in podjetji, ki si dejansko prizadevajo in korakajo proti trajnostni in podnebno nevtralnim izdelkom?

Če kozmetično podjetje v analizo in zmanjševanje svojega ogljičnega odtisa ne vključi vseh treh obsegov emisij oz. upošteva celotnega življenjskega kroga izdelka, potem ne gre za podnebno/ogljično nevtralizirane izdelke, ampak le za greenwashing.

Okoljsko, podnebno in ogljično nevtralizirane kozmetične izdelke boš našla pri: Annemarie Börlind, Biodroga, BIO:Vegane, Cartice, Dr. Scheller, Essence, Heaven by Deborah Mitchell, Lavera Naturkosmetics, Kora Organics, Sans Soucis, v liniji dm Pro Climate in med izdelki NIVEA Naturally Good in NIVEA geli za prhanje za ženske in v uniseks ponudbi. 

Pri vsaki znamki posebej pa se pozanimaj, kaj so pravzaprav nevtralizirali in kako.

Ali je smiselno kupovati podnebno nevtralne izdelke? Kaj lahko narediš ti?

podnebno nevtralni izdelki cherie-birkner-unsplash
Vsaka proizvodnja ima ogljični odtis, zato je prvi korak k temu, da ga bo manj, manjša potrošnja.

Seveda, saj s tem vplivamo na ponudbo in spodbujamo trajnostne korake podjetij.

ZATO:

  1. Spremeni nakupovalne navade, kupuj manj in bolj premišljeno.
  2. V vsakdan začni uvajati več rastlinske, lokalno pridelane hrane, saj je to običajno najhitrejši način za zmanjšanje lastnih emisij ogljika.
  3. Izbiraj podnebno nevtralizirane znamke in izdelke, od tebi ljubih znamk pa zahtevaj podnebno nevtralnost (#beclimateneutral).
  4. Širi glas o podnebno ali ogljično nevtralniziranih in trajnostnih izdelkih. 
  5. Podpiraj neprofitne organizacije, ki si prizadevajo zagotoviti, da bo ogljična nevtralnost več kot le opazno promocijsko sporočilo.
  6. Glasuj za politike, ki spodbujajo zelene spremembe. Prav v primeru podnebne nevtralnosti se morajo politiki, podjetja in združenja dogovoriti za smernice in oznake, ki bodo potrošnikom zagotovile, da so izdelki, ki jih izbirajo, res podnebno nevtralizirani.

Dodatno branje:

Maham,

Nika

* Znanstveno in medvladno telo pod okriljem Združenih narodov, ki naj bi zagotavljalo kakovostno, objektivno in znanstveno podlago za opazovanje podnebnih sprememb in ugotavljanje političnih in ekonomskih učinkov.

**Fotografije: naslovna Pexels.com / User: Markus Spiske, Unsplash

E-novice

What do you think?

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

No Comments Yet.