Miti in resnice o kolagenu, 2. del

Članek Spoznaj marketinške laži v zvezi s kolagenom je moral dobiti nadaljevanje, saj se na družbenih omrežjih kar naprej pojavljajo trditve, ki še v meni vzbudijo dvom, da morda le ne uživam najboljšega kolagena in da bi bilo super poskusiti tega novega, ‘učinkovitejšega’. V istem trenutku mi spodbudijo raziskovalno žilico, da prevetrim vse znanje o kolagenu, pobrskam po raziskavah in povprašam strokovnjake. In seveda poiščem odgovore, da razložim sebi in tebi, kaj so marketinške trditve, ki podmažejo prodajo, in kaj so nova spoznanja.

V tem zapisu boš dobila odgovore na vprašanja:

  • Hidroliziran kolagen (včasih poimenovan z izpeljankami npr. hidrokolagen): kaj to dejansko je in ali je res učinkovitejši?
  • Izvor kolagena: je res pomembno, iz katerih rib ga pridobivajo?
  • Aminokislinska sestava kolagena: glicin, prolin, hidroksiprolin ... Ali moram biti na te izraze, ki jih vplivneži pogosto uporabljajo, da so videti bolj strokovni, sploh pozorna?
  • Velikost peptidov: zakaj je pomembna, kaj mi pove oznaka 2000 Da?
  • Doza kolagena: kakšna je optimalna, da je učinkovit?
  • Dodani vitamini: prednosti oz. slabosti dodanih učinkovin
  • Učinkovitost kolagena: ali res lajša težave vnete, občutljive kože, luskavice in celo zdravi nekatere kožne bolezni?
  • Prehranski dodatek se oglašuje s priporočilom slovenskih dermatologov: je to sploh dovoljeno?

Kolagen je najbolj zastopana beljakovina v človeškem telesu, ki tkivom daje oporo in obliko. V telesu je kar 28 različnih vrst kolagena, ki predstavljajo 30 % vseh beljakovin. Kolagen je pomemben gradnik kože, mišic, sklepnega hrustanca in vseh vezivnih tkiv. Z uživanjem kolagena v obliki prehranskega dopolnila telesu zagotavljamo vir gradnikov lastnega kolagena. Vir: Medex

TRDITEV: Hidroliziran kolagen je učinkovitejši

Trditev drži, saj so študije o učinkovitosti hidroliziranega kolagena pokazale:

  • da vsebuje vse potrebne aminokisline za tvorbo lastnega kolagena,
  • da se delci hidroliziranega kolagena odlično absorbirajo (pri hidroliziranem kolagenu visoke kakovosti se absorpcija zgodi v prvi uri (več kot 90 %)) in v veliki meri nepoškodovani prehajajo skozi črevesno steno. 90 % se ga razgradi do aminokislin, ki predstavljajo gradnike lastnega kolagena, preostanek (okoli 10 %) pa se ga absorbira v obliki kratkih peptidov, ki stimulirajo izgradnjo lastnega kolagena ter iz črevesja prehajajo v kri.
  • da hidrolizirani kolagen spodbuja sintezo lastnega kolagena – majhni peptidi, ki se absorbirajo, signalizirajo celicam razpad lastnega kolagena, zaradi česar začnejo te celice pospešeno proizvajati novi kolagen.

Običajno je zavajanje proizvajalcev prehranskega dodatka s kolagenom povezano s trditvijo, da je le njihov kolagen hidrolizirani, kar ne drži, saj večina prehranskih dopolnil s kolagenom na slovenskem trgu vsebuje hidrolizirani kolagen.

TRDITEV: Kolagen, ki je ribjega izvora, je boljši, če je iz globokomorskih rib.

Trditev ne drži. Ponudniki izvor iz globokomorskih rib najbrž želijo povezati s čistostjo kolagena, češ da ne vsebuje primesi, strupenih učinkovin, ki jih najdemo v ribah zaradi vse večje onesnaženosti morja. Vendar postopek priprave kakovostnega hidroliziranega kolagena ribjega izvora, kot je npr. Naticol, vključuje tudi intenzivno čiščenje, kjer odstranijo morebitne nečistoče. Bolje, kot da si pozorna na to, ali je ali ni iz globokomorskih rib, je, da preveriš, ali ima proizvajalec na voljo analize, ki dokazujejo odsotnost kontaminant*, kot jih ima npr. Naticol.

TRDITEV: Pri izbiri prehranskega dodatka je pomembna aminokislinska sestava kolagena. ‘Naš kolagen’ je edini, pri katerem sta lizin in prolin tudi v hidroksi obliki, pri drugih se mora to v telesu še pretvoriti.

Trditev ne drži. Glavni gradniki kolagena v telesu so aminokisline, med njimi lizin, prolin ter njuni hidroksi obliki: hidroksiprolin, hidroksilizin. Vse štiri aminokisline so naravno prisotne v vsakem kolagenu. Sicer pa se pri vsakem človeku hidroksilacija normalno vrši v celicah, ki proizvajajo kolagen. Pomanjkanje hidroksilacije se dogaja le v primeru pomanjkanja vitamina C (pri bolezni ali daljšem neuživanju sadja in zelenjave), ki katalizira to reakcijo (pomanjkanje vitamina C vodi do nepravilnosti v kolagenskih vlaknih in se pokaže kot npr. bolezen skorbut).

TRDITEV: Peptidi morajo biti veliki 2000 Da, da so najbolj učinkoviti.

Trditev drži, če se nanaša na prehranski dodatek za izboljšanje kože. Prehranska dopolnila, ki spodbujajo tvorbo kolagena v telesu, se ločijo po aminokislinski sestavi, kakovosti kolagenskih peptidov in njihovi molekulski masi. Prav molekulska masa (velikost molekul) je tista, ki vpliva na to, kje bo kolagen najbolje deloval. Peptidi velikosti 2000 Da (Dalton, merska enota za maso molekul) najbolj delujejo na kožo, 3000 Da na sklepe, 2000 – 4000 Da pa je delovanje širšega spektra ter deluje na vse kolagenske strukture v telesu (v telesu jih je 28 tipov).

Velikost molekul proizvajalci kakovostnega kolagena redno analizirajo (npr. Naticol in Verisol), prav tako pa jo merijo tudi nekateri boljši ponudniki prehranskih dodatkov (Medex prav tako preverja velikost molekul v lastnem laboratoriju. KolagenLift, ki ga npr. uživam, prav tako vsebuje kolagenske peptide povprečne velikosti 2000 Da).

V zvezi s tem se pogosto pojavljajo tudi trditve, ki velikost molekul povezujejo z absorpcijo. Študije kažejo, da v območju velikosti 2000 – 4000  Da ni bistvenih razlik v stopnji absorpcije.

TRDITEV: Naš prehranski dodatek vsebuje večjo dozo kolagena kot drugi na tržišču.

Trditev preveri v tabeli učinkovin na vsakem izdelku. Različni ponudniki izpostavljajo različne vsebnosti kolagena pri svojih prehranskih dodatkih. Študije učinkovitosti so narejene za hidrolizirani kolagen in to pri:

  • količini 2,5 g / dnevni odmerek in rednem jemanju vsaj 2 meseca, pri čemer se izboljša stanje kože,
  • količini 10 g / dnevni odmerek in rednem jemanju vsaj 2 meseca, pri čemer se izboljša stanje sklepov in mišic.

Čeprav morda na embalaži na veliko piše npr. 10 g kolagena v dnevni dozi, pa je tabela vsebnosti tista, ki ti pove, kakšna je dejanska količina v dnevnem odmerku. Presenečena boš, da se te navedbe včasih sploh ne ujemajo. Na tržišču so namreč tudi izdelki, ki oglašujejo večjo količino kolagena pri dnevnem odmerku, kot je potem ta zavedena v tabeli vsebnosti učinkovin.

Ker je količina kolagena v dnevnem odmerku povezana s ceno prehranskega dodatka (večja kot je, cenejši se nam zdi), pred nakupom preveri tudi to, koliko dnevnih odmerkov pravzaprav prehranski dodatek vsebuje. Včasih se tudi te navedbe na prvi strani embalaže ne ujemajo s tabelo, kar pa seveda ni zakonito.

TRDITEV: Naš prehranski dodatek s kolagenom vsebuje še veliko drugih pomembnih vitaminov, zato je bolj učinkovit.

Vs TRDITEV: Naš prehranski dodatek s kolagenom ne vsebuje drugih vitaminov, zato rezultat lahko pripišeš le njegovi kakovosti.

Najpomembneje pri izbiri kolagena je, da je dokazano učinkovit in da priporočen dnevni odmerek ustreza tistemu, pri katerem so narejene študije. To je tisto, kar moraš najprej preveriti, pa ne na prvi strani embalaže, temveč v tabeli, kjer so označene vse količine kolagena in vitaminov (če so dodani) pri dnevnem odmerku.

Če so kolagenu v prehranskem dodatku primešani vitamini, ki spodbujajo tvorbo kolagena ali drugače vplivajo npr. na kakovost nohtov, las idr., to seveda ni slabost. Vendar le, če so dodani v zadostni količini. Če so količine manjše od priporočenega dnevnega vnosa ali za njihovo učinkovanje, je to slabo, ker nanje najbrž ne boš posebej pozorna in jih ne boš uživala dodatno.

Če vitaminov in drugih učinkovin v tvojem prehranskem dodatku ni, to prav tako ni slabost, saj kupuješ kolagen in ne mešanice. Morda drugih dodatkov sploh ne potrebuješ ali pa boš izbrala učinkovitejše.

Pozorna bodi tudi na to, ali prehransko dopolnilo vsebuje sladila, konzervanse ipd.

TRDITEV: Kolagen pomaga pri lajšanju težav vnete, občutljive kože, luskavice in celo zdravi nekatere kožne bolezni.

V EU zakonodaja prepoveduje oglaševanje zdravstvenih trditev, ki niso bile dokazane s kliničnimi študijami in odobrene s strani Evropske agencije za varno hrano (EFSA). Trditve, da prehransko dopolnilo kolagen pomaga pri zdravljenju težav vnete kože, luskavice, dermatitisa in podobne trditve, da kolagen zdravi, niso dokazane, temveč so zavajanje potrošnika.

Uporabniki sicer poročajo, da hidrolizirani kolagen lahko pripomore pri spopadanju z različnimi težavami kože in sklepov, vendar ustreznih kliničnih raziskav primanjkuje, da bi bilo to lahko navedeno kot dejstvo oz. da bi bil prehranski dodatek kolagen lahko zdravilo.

TRDITEV: Kolagen priporočajo vodilni slovenski dermatologi in plastični kirurgi.

Ti je pomembno, da kolagen priporoča dermatolog, vplivnež ali frizer? Najbrž najbolj zaupaš priporočilu ‘bele halje’, a pravzaprav zaenkrat med vsemi tremi priporočili ni razlike. Vsi trije ga priporočajo zato, ker so zato plačani (in če imaš srečo, vsaj osebno z njim zadovoljni). Prodaja kolagena je dobičkonosna, zato ponudniki izbirajo različne kanale trženja. A učinkovitost izdelka ni povezana s tem; vsak po svoje promovira izdelek. Sporno je bolj to, da nekateri promovirajo napačne trditve ali pa komunicirajo tisto, kar znamkam z zakonom ni dovoljeno. Tako je trditev, da prehranski dodatek kolagen  priporočajo vodilni slovenski dermatologi in plastični kirurgi, zavajanje kupcev in kršenje zakonodaje, saj za nobeno prehransko dopolnilo ni dovoljeno navajanje priporočil medicinske stroke.

SKLEP in MOJ NASVET

Dejstvo je, da je prehranski dodatek kolagen priljubljen in zato je tudi ponudba iz dneva v dan večja. Nekateri ponudniki navajajo zgolj dejstva, drugi pa v želji po zaslužku zavajajo ali celo navajajo napačne trditve. Celo če ti je področje nekoliko znano, se je težko znajti med vsem napisanim.

Ko izbiraš kolagen, se zato zavedaj, da :

  • imata tako goveji kot ribji kolagen dokazano delovanje na izboljšano elastičnost in čvrstost kože,
  • je to zgolj prehranski dodatek in ne zdravilo,
  • je pomembno, da je kolagen hidroliziran in da so velikosti molekul med 2000 in 4000 Da,
  • je pametno izbrati izdelek, ki vsebuje kolagen, katerega učinkovitost je dokazana s klinično študijo (Naticol, Verisol, Rousselot …),
  • mora biti v dnevnem odmerku izdelka vsaj 2 g hidroliziranega kolagena,
  • ga boš morala jemati redno vsaj dva meseca, če želiš videti prve učinke.

Moj nasvet pa je tudi, da izbereš preverjene in zaupanja vredne proizvajalce. Prav v primeru prehranskih dodatkov sama raje izberem nekoliko večje proizvajalce z dolgoletno tradicijo (kot je Medex), saj ti zaradi rednih inšpekcij ne morejo zavajati z neprimernimi, nepopolnimi ali celo lažnimi navedbami.

⇒♥ Na tej povezavi boš našla še zapis s pomočjo katerega lahko preveriš kateri so znaki, ki te opozarjajo da sploh potrebuješ prehranski dodatek s kolagenom.

♥ Za spremljanje mojega vsakdana klikni na Instagram ♥

* Snov, ki je v okolju prisotna v koncentraciji, ki je višja od naravne vrednosti, posledično lahko tudi zaradi človeške dejavnosti, vendar brez posebnih škodljivih vplivov. Navedba iz Wikipedije

**Fotografije: Pia Hočevar Mučič

** *Zapis je nastal s pomočjo strokovnjakov, zato hvala vsem, ki me razsvetljujete z dejstvi o kolagenu. Če si med njimi tudi ti in želiš kaj dodati, bom vesela, če me pocukaš ali se javiš v komentar.

MAHAM,
signature

What do you think?

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

2 Comments
  • Maja
    november 27, 2019

    Zelo lepo napisan prispevek. Pogrešam pa vsaj krajšo razlago o tem, kako lahko telesu pomagamo k naravni tvorbi in obnovi lastnega kolagena s pomočjo rastlinskih izdelkov. Na trgu obstajajo prehranska dopolnila rastlinskega izvora, ki kolagena ne vsebujejo, vsebujejo pa pomembne gradnike. Zato, da bi imeli lepšo kožo, nohte, lase ali bolj zdrave sklepe in črevesje ni nujno uživati kolagen živalskega izvora, ampak si lahko pomagamo tudi z rastlinskimi gradniki (rastlinskimi peptidi, vitaminom C, biotinom, …) s čimer pozitivno vplivamo tudi na okolje in ne škodujemo živalim. 🙏❤️

    • NIKA
      december 2, 2019

      Maja zdravo, hvala za komentar. Se strinjam, prehranski dodatki kot je MSM lahko pomagajo, vendar zaenkrat nisem našla kliničnih študij na to temo, da učinkujejo kot prehranski dodatek kolagen,torej da spodbujajo lastno tvorbo kolagena. Prav tako me moti, da jih imenujejo veganski kolagen, ker to niso. Bom pa, ko bom imela dovolj gradiva in preverjenih dejstev, zagotovo pisala tudi o tem, ker bi rada ponudila neko preverjeno in dobro ‘rešitev’ tudi veganom.

Previous
Karo obleka Maja Štamol
Miti in resnice o kolagenu, 2. del