Kako spodbujam kreativnost in barvanje pri otrocih
#Barvaj izven okvirja!
Zapravljanje časa s kreativnim ustvarjanjem je za moje pojme boljša naložba kot gledanje Tik-toka ali igranje igric.
Večkrat mi prijateljice mamice pravijo: ‘’Pa saj gleda samo 5 Minutes Craft ali Tik-tok plesne korake. V tem ne vidim nič slabega, ker tudi sama potem kaj ustvari, a veš?!” Ne strinjam se povsem, ker je preživet čas za ekranom vseeno predolg v primerjavi s časom, namenjenim ustvarjanju. In zato ker se pri ustvarjanju v možganih dogajajo povsem drugi procesi kot pri gledanju in razmišljanju o ustvarjanju ali pri posnemanju (spodaj najdeš pojasnilo strokovnjaka).
—♥ Ta zapis je nastal v sodelovanju z Jolly Slovenija. Ta hip lahko na njihovi spletni strani Jolly-shop.eu izkoristiš kodo Nika20 za 20% popust.
Vabim vas k ustvarjanju z najbolj preprostimi likovnimi pripomočki, barvicami in flomastri. Naj bodo zbrane ideje spodbuda tudi tistim otrokom, ki so se tega morda naveličali, ker je v prvem razredu neumorno barvanje od črte do črte res duhamorno. Še za moji punci je bilo, pa jima je barvanje sicer v užitek.
Sprva navdušenje, nato pa …
Otrok, ki z največjo vnemo riše, pa četudi po stenah, bo najbrž rad ustvarjal tudi pozneje. Tudi vrtca, ki sta ju obiskovali Bela in Amalja, sta res spodbujala ustvarjalnost, igro z različnimi materiali in vedno sem občudovala, kaj vse so otroci ustvarili. Zdi pa se mi, da se zatakne pozneje, v šoli, natančneje v prvem razredu, ko risanje postane vaja grafomotorike in priprava za pisanje. Ni več prosto ustvarjanje, poleg tega pa je risanja količinsko preveč. Poleg tega tudi starši manj časa posvetimo ustvarjanju z večjimi otroki in manj zavzeto skačemo od navdušenja ob vsakem novem porisanem zidu.
Tako otroka zvabim k barvanju
Zbrala sem nekaj idej, s katerimi sem tudi sama punci večkrat motivirala za barvanje. Tablice pri nas ni, telefona za zabavo tudi ne, zato pa ju pogosto nagovarjam k ustvarjanju. Tako mi uspe:
- Barvanje ponudi tako, da bo otroku boljša izbira. Ne TV ali barvanje (čeprav bi pri nas raje izbrali slednje), temveč pospravljanje predala ali barvanje, razumeš?
- Dolgčas krasno spodbuja ustvarjalnost. Zavedati se moraš, da z dolgčasom ni nič narobe. Otrok bo malo razmislil, kaj bi sploh počel, ali pa se bo samo umiril in ne bo počel ničesar. Ti to še znaš? Blagodejno je. In spodbuja ustvarjalno razmišljanje.
- Za ustvarjanje izbiraj tudi nenavadne materiale … Ni treba, da otrok vedno riše na bel papir, lahko je za spremembo črn. Ali pa naj riše na naravne materiale, kamen ali les … Vendar pa vedno ponudi kakovostne pripomočke. Za ustvarjalca ni hujšega, kot vedeti, da se ti nekaj ni posrečilo, ker so bile barvice, flomastri, lepilo in drugi pripomočki, s katerimi si delal, slabi.
- Morda bodo otroci laže in raje ustvarjali, če jih ob koncu ne boš silila k pospravljanju, predvsem če stvari ne dokončajo. Super je torej, če imaš doma kotiček ali mizo, kjer si lahko privoščite kreativni nered. Skoraj vsi ustvarjalci ga imajo, ker se jim morda utrne ideja, pa jim je v času, ki ga imajo na voljo, ne uspe izvesti. Ali zato, ker tak nered kar kliče k ustvarjanju. S tem ne mislim na razmetano sobo, nasprotno, lepo zložen material na vidnem mestu, ki je na voljo za ustvarjanje, je najboljša spodbuda. Govorim o tem, da daš otroku včasih tudi možnost, da dela ne dokonča in pospravi pred večerjo, temveč se dogovorita za to, da bo to dokončal naslednji dan.
- Otroka spodbudiš tudi tako, da delo na koncu pogledaš. Ne bežno in s pavšalnim ‘lepo’. Pokaži zanimanje za narisani motiv, izbiro barv …
- Še posebej pa si otroci zapomnijo, če delo na koncu osmisliš. Kot eksponat na domači razstavi, kot presenečenje za babico, prijatelje … Če si ob tem pomislila na kupe risbic, ki jih želijo še posebej majhni otroci pospraviti, se ne boj. Pozneje to mine, ti pa tudi lahko ob koncu leta pregledaš vse shranjene in v otrokovo likovno mapo vložiš samo jagodni izbor. Na risbo ne pozabi pripisati datuma ustvarjanja in naslova izdelka.
Barvanje, tokrat drugačno
Barvice, flomastri in voščenke so v stalni uporabi že v šoli, zato sčasoma postanejo nezanimivi. Ker pa se nam včasih ne ljubi pripravljati in pospravljati za vodenkami, plastelinom, bleščicami … vseeno dajem predloge za ustvarjanje z barvicami in s flomastri. Tudi zato, ker so priročni in jih lahko izvlečeš kjerkoli.
S puncama ustvarjamo takole:
Črn papir in sijoče barve s kovinskim leskom
Jolly GlitzerStift je set, ki ga lahko tudi personaliziraš in podariš za darilo, puncama pa je všeč, ker so v setu barvice in flomstri v istih odtenkih. Meni je Jolly všeč, ker je izdelava barvic trajnostna, v prihodnje pa se bodo posvetili tudi izdelavi trajnostnih flomastrov in voščenk.
—♥ Pri Jollyju lahko barvice, flomastre, voščenke … tudi brezplačno personaliziraš. Tako postanejo super darilo, poglej tukaj.
Ustvarjanje slik s šiljenjem
Šilček s škatlico za ošiljke je super zaradi manj smetenja, hkrati pa so zbrani ošiljki lahko dober material za ustvarjanje. Če so barvice kakovostne, se naredijo lepi ošiljki, ki jih potem lahko otrok prilepi v zanimive slike, zraven pa nekaj vsebine tudi doriše. Bela se je s to sliko, ki prikazuje pomlad, ukvarjala kar štiri ure. Barvice Jolly so super, ker dajo kompaktne ošiljke, se lepo šilijo, hkrati pa se ne lomijo tudi, če padejo na tla.
Pihalni flomastri ali Airbrush
Jih poznaš? Ko sem bila mlajša, sem imela flomastre, ki so se zelo hitro sušili. Takrat je oče vanje natočil vodo in mi dovolil, da sem lahko pihala čeznje in ustvarjala kot z airbrushom. Tako sem jih po gorenjsko porabila do konca (no, fantje so jih izrabili še bolj … odstranili so mine in si naredili pihalnike). Pred kratkim je Jolly lansiral set Airbrush Fun, v katerem je Airbrush in flomastri, ki so narejeni prav za tako ustvarjanje … v aparat daš poseben flomaster in s pritiskom na gumb ta piha ven barvo. Priložene so še šablone in kabel za polnjene airbrusha.
Suhe barvice, ki se spremenijo v vodenke
Barvice, ki jih lahko razmažeš z vodo, so tudi velika spodbuda k ustvarjanju. Še posebej, če z otrokom najprej naredita ‘collab ustvarjanje’; otrok naj nariše osnovo z barvicami ali flomastri, potem pa ti risbo pobarvaj z Jolly Aqua barvicami, ki dovoljujejo tudi razmazovanje z vodo. Poglej te čudovite predloge na Bored Panda.
Ti naslikaj mene, jaz pa bom tebe
Težko si predstavljam, da bo otrok rekel ne. Še najstnici Amalji bi se zdi to ekstra zanimivo in me že prosi, kdaj bova, podobno kot sva z Belo, lahko ustvarjali midve. Potem risbi zamenjajta in ju pobarvajta. Odličen spomin bosta za v družinski album.
Izbira zanimivih formatov
Otroci obožujejo, če enkrat za spremembo risalna površina postane kaj drugega kot list v zvezku. Najbolj všeč jim je, če lahko rišejo po koži (npr. na morju), po steni (kot deklica zgoraj, ki si je sama pobarvala vse stene v sobi), po pravem slikarskem platnu ali listu XXXL velikosti, da si dajo duška in lahko kracajo po mili volji. Lahko se zabavata skupaj in naredita vajina obrisa. Manjšega otroka pa lahko preprosto posedeš kar v kartonasto škatlo, da lahko riše po njenih stenah.
Risanje z neprekinjeno črto
To je zelo sproščujoče je, vedno pa nastanejo zanimive risbe. Od preprostih živalic, do portreta … otroku bo to neke vrste mantranje.
Kaj pa, če bi otrok rad ustvarjal, ti pa nimaš ideje, kaj vse lahko naredi? Vnaprej pripravi material, s katerim bi ustvarjala, in cilj ustvarjanja, npr. čestitka za babico, darilo za sošolca. Ko bosta razmišljala v tej smeri, bosta približno izoblikovala misel, kaj sploh želita. Potem pa ideje poiščita na Pinterestu. Pa smo spet na začetku? Ne, če bosta izbiranju idej namenila le kratek, določen čas, večji del energije in pozornosti pa bosta usmerila ustvarjanju.
Za konec pa še spodbuda za nas, starše
Z Brainobrain Slovenija*, svetovno znano ustanovo za izobraževanje otrok, ki pomaga otrokom razviti njihove resnične potenciale, sem spregovorila, zakaj je spodbuda k ustvarjanju pravzaprav pomembna in zakaj je dobro, da se starši potrudimo v tej smeri.
Kaj je sploh ustvarjalnost in zakaj je pomembno, da jo pri otroku razvijamo?
Ustvarjalnost je opredeljena kot težnja po ustvarjanju ali prepoznavanju idej, alternativ ali možnosti, ki so lahko koristne pri reševanju problemov ter komunikaciji z drugim. Otroci, ki se učijo v sproščeni atmosferi, kjer jim je dana svoboda izražanja, dovoljeno jim je delati napake, jih nenehno spodbujamo in jih učimo vizualizacije, imajo veliko možnosti za sporazumevanje in niso pod pritiskom, bodo postali ustvarjalni. K življenju bodo pristopili s strastjo. To so otroci, ki bodo izumili novosti, ker stvari vidijo drugače.
Ustvarjalnost nam daje priložnost, da preizkusimo nove ideje ter nove načine razmišljanja in reševanja problemov. Ustvarjalnost nam pomaga prepoznati in uvideti lastno posebnost in različnost. Ustvarjalnost spodbuja, kako nekaj ustvariti iz osebnih občutkov in izkušenj.
Albert Einstein je dejal: “Domišljija je pomembnejša od znanja.” Domišljija ni nič drugega kot kreativno razmišljanje.
Ali današnji način življenja podpira ustvarjalnost?
Da. Otrok je lahko obveščen o dogajanju po vsem svetu. Na internetu je toliko informacij in navdiha. Če starši in učitelji spodbujajo otroke na zgoraj omenjene načine, bodo otroci samodejno postali ustvarjalni. Če pa se otrokom nalaga samo učenje na pamet in to v strogem vzdušju, se lahko zgodi, da otroci morda ne bodo razvili ustvarjalnosti.
Ali sta ustvarjalnost in inteligenca povezana?
Kreativni pristop je sposobnost razmišljanja o novih idejah in njihove koristne uporabe. Torej reševanje problemov z domišljijo. Inteligenten pristop je potrditi uporabo preteklega znanja in rešiti težavo. Reševanje problemov z znanjem.
Kako ustvarjalnost vpliva na samozavest, samosprejemanje?
Ustvarjalnost v veliki meri povečuje samozavest in samosprejemanje. Vsaka kreativna oseba se počuti zelo samozavestno zato, ker lahko misli drugače, ima nove ideje in orodja za reševanje problemov. Tako oseba pristopa k življenju na način, da je pripravljena rešiti katerokoli težavo.
Kako koristen ti je ta zapis? Bi želela še več nasvetov za ustvarjanje? Hvala za tvoj odgovor, razmišljanje v komentarju.
Maham,
Nika
* Metoda Brainobrain otrokom omogoča, da hkrati uporabljajo levo in desno polovico možganov skozi razne tehnike pomnenja in s tem brusijo tako svoje možganske sposobnosti kot tudi življenjske spretnosti.
** Fotografije: Nika Veger
*** Zapis je nastal v sodelovanju z Jolly Slovenija.
.
DIYJollyotroktrajnostnoustvarjanje