Nakup na Temuju – da ali ne? Najpogostejša vprašanja in iskreni odgovori

Se spogleduješ z nakupom izdelka na Temuju, hkrati pa se sprašuješ, kako varen je tak nakup? Nisi edina – vse več Slovenk se zaradi nizkih cen in trendnih, mikavnih izdelkov odloča za to. A pod tovrstno nakupovalno izkušnjo se skriva precej več – od pomanjkanja nadzora nad varnostjo izdelkov, do neobstoječih garancij in težko uveljavljivih potrošniških pravic.
Zato sem zate pripravila blog z vprašanji in odgovori o varnosti nakupa na Temuju. Da boš vedela, v kaj se spuščaš in kaj s tovrstnim nakupom podpiraš.

💚🙋‍♀️👉 PREBERI TUDI: Vse o Temuju – poglej, zakaj je mogoče, da so cene tako nizke

Je nakup na Temuju varen? To so najpogostejša vprašanja in odgovori!

Ko sem na Instagramu govorila o nakupu na Temuju, sem sprožila val različnih vprašanj. S pomočjo Zveze potrošnikov Slovenije (ZPS), ki je na nevarnosti nakupovanja na Temuju že opozorila s člankom ”Temu, varno nakupovanje ali obzalovanje?”, odgovarjam na najpogostejša.


V: Zakaj ne bi kupovala na Temuju, če pa so izdelki identični kot nekateri v naših običajnih trgovinah, le da so neprimerno cenejši?

O: Ključna razlika je v nadzoru.

Glavna razlika je v tem, da so vsi izdelki, ki vstopajo na slovenski trg, podvrženi nadzoru glede varnosti, npr. za zdravje in varnost potrošnikov ter za varstvo okolja.

Izdelki, ki vstopajo na slovenski trg, morajo biti izdelani skladno s splošnimi varnostnimi zahtevami. Nadzor izvajajo carinski organi, vendar le nad izdelki, ki se uvažajo s strani gospodarskih subjektov, ne pa tudi nad izdelki, ki jih uvažajo fizične osebe za osebno uporabo (kot je nakup na Temuju).

Povedano po domače; ker boš izdelek na Temuju kupila kot fizična oseba za lastno uporabo, nihče ne bo preverjal, ali je dovolj varen, da ne bo povzročil škode tvoji koži, zdravju, domu …


V: Ali sem kot kupec bolj zaščitena, če kupujem v slovenski fizični ali spletni trgovini?

O: Absolutno!

Kot rečeno, se nad izdelki, ki vstopajo na slovenski trg preko uvoznikov, izvaja nadzor nad njihovo varnostjo – ob vstopu v državo s strani carinskih organov, ko so že na policah, pa s strani Tržnega inšpektorata RS.

Pri slovenskih in evropskih prodajalcih imaš pravico do reklamacije, do vračila izdelka brez razloga v 14 dneh, do poštenih pogojev, jasnih informacij in predvsem – do pomoči, če gre kaj narobe.

Ko kupujemo iz tretjih držav (na Temuju običajno kupujemo neposredno od kitajskega ponudnika), pa kupujemo predvsem na lastno odgovornost. To ne pomeni, da v teh primerih kot potrošniki nimamo pravic, vendar so te odvisne od lokalne zakonodaje, ki je običajno ne poznamo, poleg tega pa bi bilo uveljavljanje teh pravic stroškovno čisto neupravičeno.


V: Kaj pa če izdelek s Temuja povzroči škodo, na primer, da se zaradi njega vname požar?

O: Težko boš uveljavljala pravice do povračila škode.

Če si izdelek kupila v Sloveniji in je povzročil škodo, lahko zahtevaš povračilo škode za grelnik, pa tudi povračilo škode, ki je nastala kot posledica požara. Pristojni so slovenski nadzorni organi in slovenska sodišča.
Če pa si grelnik naročila z Temuja in se zgodi nesreča, bo uveljavljanje odškodnine skoraj nemogoče. Nimaš slovenskega sogovornika, ne poznaš zakonodaje države izvora, postopki reševanja reklamacije pa so dragi ter dolgotrajni.


V: Ali Temu sploh kdo nadzira?

O: Da.

Evropska komisija je Temu konec maja 2024 razglasila za t. i. zelo veliko spletno platformo (VLOP). To pomeni, da mora spoštovati stroga evropska pravila glede varnosti, preglednosti in varstva potrošnikov.
A žal kaže, da Temu te obveznosti pogosto ignorira. Zato je bila proti njemu oktobra 2024 sprožena uradna preiskava s strani Evropske komisije. Več preberi v zapisu Temu – Kdo nadzira spletne gigante.


V: Če imam slabo izkušnjo z nakupom na Temuju – ali se lahko pritožim na ZPS (Zvezo potrošnikov Slovenije)?

O: Seveda!
Čeprav ZPS ne more posredovati v imenu potrošnika, lahko tvoje sporočilo pomaga preprečiti prodajo nevarnih izdelkov. ZPS sodeluje z drugimi evropskimi organizacijami in skupaj lahko dosežejo, da se prodaja nevarnega izdeleka prepove (odstrani s platforme).

Glede uveljavljanja potrošniških pravic pa ZPS ne more ukrepati niti pomagati, saj gre za prodajalca iz tretje države, ki ga na tem področju ne zavezuje niti evropska, kaj šele slovenska zakonodaja.



V: Ali so potem vsi izdelki na Temuju bolj nevarni?

O: Ne nujno – a tveganje je večje, ker ni nadzora.
Testi (npr. za bisfenol v spodnjem perilu ali PFAS v splošnih izdelkih) kažejo, da je nevarnost lahko prisotna ne glede na trgovino – vendar je razlika v tem, da imaš pri slovenskem prodajalcu več zaščite, če se izkaže, da je izdelek nevaren.

Zaključek: Ni vse zlato, kar je poceni

Temu ni le še ena poceni spletna trgovina. Gre za platformo brez prave odgovornosti – do varnosti izdelkov, pravic potrošnikov, delovnih pogojev ali vpliva na okolje. A težava ni le v tem, kaj prodajajo. Še bolj skrb vzbujajoče je, kako prodajajo – z nenehnimi popusti, časovno omejenimi ponudbami, svetlečimi gumbi in dražljaji, ki te silijo v impulzivne nakupe stvari, ki jih v resnici sploh ne potrebuješ.

S tem ne ogrožajo le tvoje varnosti, ampak ti jemljejo tudi nekaj bolj dragocenega – zmožnost, da izbiraš premišljeno, odgovorno in v skladu s svojimi vrednotami.

Z nizko ceno pogosto pride visoko tveganje. Ko naslednjič klikneš »naroči«, se vprašaj: ali je ta nakup zate res potreben, ali pa zgolj hrani stroj brezmejnega potrošništva? Izbiraj pametno in informirano – za svoje dobro in dobro tistih, ki ti največ pomenijo.

💚🙋‍♀️👉 PREBERI TUDI:

Kakšno je tvoje mnenje ali izkušnja z nakupovanjem na Temuju? Nadaljujva pogovor v komentarju. Hvala.

Maham,

Nika

Za pomoč pri pripravi zapisa se zahvaljujem Zvezi potrošnikov Slovenija.

E-novice

What do you think?

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

No Comments Yet.