Spoznaj marketinške laži v zvezi s kolagenom

Pogled na analitiko bloga me je presenetil, saj je en najbolj branih in iskanih pojmov ta hip kolagen.

nika veger beautyfull blog kolagen medex kolagenlift

Super, torej zdaj vsi vemo, zakaj bi morali uživati kolagen (če ne, preberi v zapisu spodaj). Ne vemo pa, katerega v poplavi izdelkov izbrati. Oglasi na družbenih omrežjih mi dajo misliti, da je borba med ponudniki res močna in nekateri za to, da bi nas prepričali k nakupu, uporabljajo različne marketinške trike. Zato spoznaj, katere trditve o kolagenu držijo in katere ne.

Miti in resnice o kolagenu, ki bi jih moral poznati, preden se odločiš za nakup prehranskega dodatka

Pri strokovnjakih s področja biokemije sem preverila, katere trditve so pravilne in katere so le marketinško zavajanje ali celo laž. Spodaj te torej čaka zapis, ki bi ga moral prebrati vsak, preden se odloči za novo zdravo navado, uživanje kolagena kot prehranskega dopolnila.

1. TRDITEV: Učinkovit je le hidroliziran kolagen.

Absorpcija hidroliziranega kolagena v obliki prehranskega dopolnila je 90 %, absorpcija kolagena iz hrane pa približno 27 %, torej trikrat manjša. Hidroliziran kolagen je pripravljen s posebnim encimskim postopkom, ki omogoči pridobivanje majhnih molekul, da se optimalno absorbirajo in spodbujajo sintezo lastnega kolagena v tkivih, kjer ga primanjkuje. Okoli 90 % hidroliziranega kolagena se absorbira v obliki prostih aminokislin, 10 % pa v obliki kratkih peptidov, ki so najbolj bioaktivni (povzročijo sintezo lastnega kolagena).

Učinkovitost hidroliziranega kolagena je večkrat klinično dokazana, pri čemer uživanje tovrstnega kolagena pripomore k bolj zdravi, elastični in gladki koži.

⇒ Trditev, da je hidroliziran kolagen učinkovitejši, drži. 

2. TRDITEV: Kolagen ribjega izvora je učinkovitejši od kolagena govejega izvora.

Zaradi široke dostopnosti surovine kolagen največkrat pridobivajo iz goveje ali ribje kože. Sicer pa je kolagen univerzalna molekula in se pojavlja pri vseh živalih v zelo podobni aminokislinski sestavi, saj ima vedno podobno vlogo, to je elastičnost in prožnost tkiv. Absorpcija ni odvisna od vira kolagena, temveč bolj od velikosti molekul. Manjše molekule se lažje razgradijo v prebavnem traktu in tudi bolje absorbirajo.

⇒ Trditev, da je kolagen morskega izvora učinkovitejši od govejega, ne drži.

3. TRDITEV: Prehranska dopolnila v tekoči obliki imajo boljšo absorpcijo kot v prahu ali tabletkah.

Absorpcija je odvisna predvsem od biorazpoložljivosti aktivnih učinkovin. Manj topne učinkovine se običajno precej slabše absorbirajo kot topne, zato je pomembno, da takšne snovi zaužijemo v obliki z večjo topnostjo/biorazpoložljivostjo (na nosilcih, enkapsulirane v liposome ali ciklodekstrine). Hidrolizirani kolagen je zelo dobro topen, zato pri zdravem prebavnemu traktu ni težav z absorpcijo ne glede na to, v kakšni obliki je:

  • Prehranska dopolnila v prahu, ki se vmešajo v vodo ali druge pijače, moramo vmešati v tekočino in aktivne učinkovine tako že prej raztopiti. Tako kolagen pravzaprav zaužijemo v obliki tekočine.
  • Pri tabletah je pomembno, da so ustrezno formulirane in omogočajo raztapljanje na mestu predvidene absorpcije (v želodcu ali tankem črevesju).
  • Kapsule iz želatine ali rastlinske celuloze se večinoma raztopijo v želodcu, njihova vsebina je potem na voljo za absorbcijo.

⇒ Trditev, da je tekoče prehransko dopolnilo kolagen učinkovitejše, ne drži.

4. trditev: Ob uživanju kolagena v obliki prehranskih dodatkov moramo uživati tudi vitamin C.

Trditev drži (zakaj, preberi tukaj), vendar moramo biti pozorni, kakšne kakovosti in oblike je vitamin C, ki ga uživamo. Res odličen (tudi pri boostanju imunskega sistema je Lipolife Liposomski vitamin C.

Že pripravljene mešanice v prahu niso problematične, težava je v mešanicah v tekoči obliki. Vitamin C v tekočih izdelkih pogosto ni stabilen, poleg tega vitamin C v tekočem pripravku reagira s kolagenom in znižuje koncentracijo kolagenskih peptidov, sam vitamin C pa posledično propada še hitreje.

⇒ Trditev drži, vendar je v primeru tekočega prehranskega dodatka priporočeno ločeno uživanje vitamina C preko drugih virov in ne že pripravljene tekoče mešanice.

5. TRDITEV: Imamo tri tipe kolagena, 1, 2 in 3. Paziti moraš, katerega izbereš.

Devetdeset odstotkov kolagena, ki je v našem telesu (koža, lasje), je tipa 1 in 3. Kolagen tipa 2 je v sklepih in hrustancu. Je res potrebno paziti kateri tip kolagena uživamo, če hočemo izboljšati stanje elastičnosti na določenem mestu v telesu?

Kolagen je v telesu preplet treh polipeptidnih verig. Te polipeptidne verige pa se razlikujejo med različnimi tipi kolagena, npr. kolagen tipa 1 ima prepletene tri alfa-verige, kolagen tipa 2 ima dve alfa verigi in eno beta verigo, itd. Te verige se med seboj malenkostno razlikujejo po zaporedju aminokislin (vsebnost in razmerje aminokislin pa je zelo podobno), kar jim omogoča drugačno prepletanje in s tem drugačno fizične delovanje (elastičnost, stisljivost, vezava vode, itd.) in po tem se razlikujejo različni tipi kolagena. Toda pozor! Pri pridobivanju hidroliziranega kolagena se te strukture porušijo (veriga se razplete), z nadaljnjo encimsko obdelavo pa se posamezne verige dodatno razgradijo na manjše kose – peptide, ki se ne ločijo več po tipih. Zato sam izvor kolagena NI POMEMBEN. Iz kateregakoli tipa kolagena bi po predelavi dobili enake peptide hidroliziranega kolagena. Razlikovanje proizvajalcev na kolagen za lase, nohte, kožo, sklepe, mišice … izvira iz iz tega, katere encime uporabijo, da posamezno verigo razgradijo na različne kose po velikosti in sestavi. Ti različni kosi po velikosti in sestavi potem vplivajo na to, ali bo kolagen učinkovit npr. za kožo ali za sklepe.

⇒ Trditev ne drži in je marketinško zavajanje.

6. TRDITEV: Le naša znamka je razvila posebne encimske procese, ki omogočajo proizvodnjo kolagena z največjo stopnjo absorpcije. To je tisto, kar nas ločuje od konkurence.

Vsak proizvajalec hidroliziranega kolagena mora razviti encimske procese, drugače kolagena ni mogoče pridobivati nadzorovano. Večina proizvajalcev hidroliziranega kolagena uporablja različno kombinacijo encimov, ki razgradijo kolagenske verige na manjše kose, ki se v telesu bolje razgradijo in absorbirajo. Pri tem je treba poudariti, da se večina teh kosov v prebavnem sistemu popolnoma razgradi do aminokislin, ki se kot take tudi absorbirajo (in služijo kot gradnik za lastne beljakovine, tudi kolagen), okoli 10–15 % pa se jih absorbira v obliki di- in tripeptidov (po dve ali tri aminokisline dolge verige), ki so ključnega pomena za bioaktivnost (spodbudo večjega tvorjenja lastnega kolagena). Ti delci namreč potujejo do celic, ki proizvajajo kolagen, in jih spodbudijo, da začnejo proizvajati lastni nov kolagen (celice namreč delce zaznajo kot razpadajoči lastni kolagen, zato se sproži alarm in začne se večja sinteza lastnega kolagena).

⇒ Trditev je marketinški ‘prijem’; vsi proizvajalci hidroliziranega kolagena uporabljajo posebne encimske postopke.

7. TRDITEV: Bolje kot samo kolagen je uživati pripravljene mešanice. Vse učinkujejo na lepšo kožo, nohte in lase; torej kolagen z MSM-jem, hialuronsko kislino, vitaminom E, cinkom, biotinom …

  1. Kakovostne učinkovine so drage, zato bi bile take res učinkovite mešanice (s kakovostno in v zadostni meri zastopanimi učinkovinami) največkrat predrage.
  2. Veliko proizvajalcev prodaja izdelke z zelo dolgim seznamom sestavin, vendar so pogosto vključene v tako majhnih količinah, da ne podpirajo delovanja.
  3. Zlasti v tekočih formulacijah so multivitaminske kombinacije lahko problematične zaradi stabilnosti in na koncu lahko uporabnik od teh vitaminov užije bolj malo, čeprav proizvajalec navaja, da so prisotni.
  4. Po študijah je treba uživati vsaj 2 g MSM-ja dnevno; če bi ga želeli vključiti v izdelek v zadostni količini, bi ga to občutno podražilo. Zato ga je bolje uživati ločeno.
  5. Koristi oralne uporabe hialuronske kisline so dokazane s klinično študijo, s katero so ugotovili povečano hidracijo kože in zmanjšanje globine gub. Študija je bila placebo kontrolirana in dvojno slepa, ker potrjuje verodostojnost rezultatov. Kakovostna hialuronska kislina je prav tako draga učinkovina, v izdelku mora biti vključena vsaj v 10 mg za dnevni priporočeni vnos.

⇒ Trditev, da so koktajli za lepo kožo učinkovitejši, ne držijo povsem. Bolje je izbrati formule, ki se osredotočajo zgolj na nekaj učinkovin, ki pa so kakovostne in zastopane (ter navedene) v zadostnih dnevnih količinah.

8. TRDITEV: Prav tako učinkovit je lahko kolagen rastlinskega izvora.

Kolagen iz rastlinskih virov ne obstaja. Za delovanje hidroliziranega kolagena so ključni kratki peptidi iz prolina, hidroksiprolina in glicina, ki stimulirajo sintezo lastnega kolagena. Takih zaporedij v rastlinski proteinih ni, lahko pa služijo aminokisline iz rastlinskih proteinov kot gradniki za človeške proteine, tudi kolagen, vendar brez funkcionalnosti spodbujanja lastne sinteze kot v primeru živalskega hidroliziranega kolagena.

⇒ Trditev ne drži. Če si vegetarijanka, ti iz lastnih izkušenj povem, da kolagen, za katerega navajajo, da je zgolj iz morskih alg, najbrž ni. Sem namreč alergična na lupinarje in po uživanju tovrstnega kolagena prav tako dobim alergijsko reakcijo. 

Kaj pa sladkor v prehranskih dopolnilih s kolagenom?

Vprašanje: Bralka, ki ima težave s sladkorjem, me je opozorila, da ima veliko prehranskih dodatkov visoko vsebnost sladkorja oz. umetnih sladil. Pravi, da eden od ‘kolagenov’ na slovenskem trgu celo 13,2 g/ porcijo.

Odgovor: Res je, pri izbiri kolagena moramo biti pozorni tudi na to, ali in v kakšni meri ima dodana umetna sladila (npr. sintetično sladilo sukraloza) in konzervanse, kot je natrijev benzoat konzervans, ki se ga uporablja za konzerviranje tekočih izdelkov, da se prepreči mikrobiološki kvar.

Moj izbor učinkovitega kolagena

Ko izbiraš prehranski dodatek kolagen, se torej prepričaj, da te k nakupu ne želijo pritegniti z zgoraj navedenimi trditvami, ki ne držijo. Sama že tretje leto prisegam na Medex Kolagenlift v fiolah.

nika veger beautyfull blog kolagen medex kolagenlift

Njegove lastnosti so:

  • v eni fioli je kar 2,5 g hidroliziranega kolagena Verisol™, katerega delovanje na kožo je podprto s klinično študijo,
  • vsebuje hidroliziran kolagen tipa 1, toda kot smo videli, to ni pomembno,
  • vsebuje kar 30 mg hialuronske kisline, visokokakovostne (priznanega švicarskega proizvajalca, ki jo pridobiva z naravnim biotehnološkim procesom – fermentacijo). To je veliko več, kot je vsebuje večina kolagenov na trgu,
  • Medexu zaupam, ker za vse izdelke izvajajo stabilnostne študije in zagotavljajo deklarirano vsebnost učinkovin do konca roka trajanja,
  • poleg učinkovin kolagena, hialuronske kisline in niacina ne vsebuje veliko drugih ‘primesi’. V fioli so še voda, sirup sorbitola (kot emulgator, da se učinkovine lepo povežejo), niacin (kožo ščiti pred oksidativnim stresom in prispeva k normalnemu delovanju kože), sredstvi za uravnavanje kislosti: citronska kislina in vinska kislina, naravna aroma, konzervans: kalijev sorbat,
  • ne vsebuje barvil in umetnih arom,
  • prisotnost sladkorjev je manjša od 0,5 g na dnevni odmerek. Kolagenlift v fioli vsebuje le sorbitol, ki se sicer uporablja kot emulgator, daje pa tudi sladek okus. Gre za poliol, ki ga pogosto najdemo v sadju, npr. v slivah, lubenici, meloni, itd. Polioli imajo pol nižjo kalorično vrednost kot sladkorji in ne dvigujejo sladkorja v krvi. Tudi Kolagenlift v prahu ne vsebuje dodanih sladkorjev, prisotno je le nekaj malega naravno prisotnih sladkorjev iz rdeče pese in inulina.
  • je dobrega okusa in res preprost za uživanje.

⇒♥ Preberi pa tudi zakaj mislim, da bi po 30. letu moral kolagen uživati vsak.

Če imaš tudi ti izkušnjo s pitjem kolagena, bom vesela, če mi jo zaupaš v komentarju. Hvalaaa.

Maham,

Nika

*Fotografije: Amimija, Nika Veger

** Zapis je nastal v sodelovanju z Medexom.

6 Comments
  • Teja Đukić
    december 19, 2018

    Tudi jaz sem se po 30.letu odločila, da začnem piti kolagen. Probala sem Kolagen shot od Gaia naturelle in sem navdušena nad učinki. Tudi vse okoli sebe sem uspela prepricati, da poskusijo in vsi, ki so prej jemali Medexov so zdaj preklopili na Kolagen shot. Svetujem, da poskusite, če še niste.

    • NIKA
      NIKA
      december 20, 2018

      Zdravo Teja, hvala za izkušnjo. Nisem še preskusila, ker nisem na spletni strani našla navedeno kaj točno vse je notri in v kakšnih količinah. Bi želela, da je vse navedeno, tako dobre učinkovine in kot tudi slabe npr. konzervansi kateri so, barvila ipd. Je navedeno na izdelku? Hvala za odgovor.

    • NIKA
      NIKA
      januar 30, 2019

      Teja zdravo, samo kot opozorilo, če imate morda težave s sladkorji, bodite pozorni, ker omenjeni prehranski dodatek vsebuje umetno sladilo in to ne v prav majhni količini. Vse dobro.

  • Mojca Dežman Orožim
    december 24, 2018

    Pozdravljena Nika:) Jaz sem začela uporabljati kolagen predvsem zaradi problemov s kolenskimi sklepi. Trenutno uorabljam Multi-Collagen Protein od dr. Axe. Po dobrih dveh mesecih uporabe so vidni rezultati na nohtih, koža po celem telesu izgleda lepša tudi kolenski sklepi so bolj prožni.
    Vseekakor ga bom uporabljala še naprej, saj pravijo, “Collagen keeps us well put together”
    Hvala za tale zapis.
    Lp

    • NIka Veger
      december 25, 2018

      Hvala za izkusnjo Mojca, naj vam cum bolje sluzi tudi za sklepe. Lepe praznike

  • Alenka Štrukelj
    februar 4, 2019

    Pri svojih 44 nikoli nisem razmišljala, da bi uporabljala kakšne prehranske dodatke za lepoto. Kolagen sem začela uporabljati pred kakšnim mesecem predvsem zaradi težav s sklepi, kar je – se zavedam – predvsem posledica precej sedečega vsakdana. Uporabljam kolagen Naara od podjetja Jeunesse Global. Vsebuje 11g hidroliziranega kolagena v prahu na porcijo, dodan pa ima še mix iz supersadežev v prahu ter vitamine, aminokisline in minerale za normalno delovanje kože. Ob tem, da počasi popušča napetost v sklepih, lahko rečem, da po enem mesecu že opažam nekoliko bolj napeto kožo na obrazu ter čvrstejše nohte. To me je prepričalo, da ga bom jemala tudi še potem, ko bodo sklepi že zdravi. Lp Alenka

Leave a Reply

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja


*